Darmowa dostawa od 50,00 zł

Własna marka odzieżowa – jak ją założyć bez wielkich inwestycji?

2023-01-02
Własna marka odzieżowa – jak ją założyć bez wielkich inwestycji?

Wiesz o tym, że wcale nie musisz mieć ogromnej fortuny, żeby wystartować z własną marką modową? Wystarczy, że będziesz mieć ciekawy pomysł, dobry plan i… postawisz na siebie. Zajrzyj do naszego wpisu, który być może zmotywuje Cię do zmiany marzeń na cele do osiągnięcia. Oto, czego potrzebujesz, żeby zrobić karierę na miarę Marca Jacobsa czy Roberta Kupisza.

Własna marka odzieżowa – marzenie czy cel z datą realizacji?

Własna marka odzieżowa to marzenie wielu – zwłaszcza tych, którzy interesują się trendami w modzie, lubią design czy sami starają się dobrze ubierać. Wśród osób, które marzą o zaistnieniu w świecie fashion z własnymi projektami znajdują się nie tylko nastoletni marzyciele czy studenci ASP, ale też mnóstwo celebrytów. Nie wszystkim udaje się spełnić takie marzenie, a nawet jeśli – stosunkowo szybko się poddają (na przykład Klaudia El Dursi obwieściła ostatnio światu, że zamyka modowy biznes).

Czy to oznacza, że nie ma co marzyć o karierze projektanta? Absolutnie nie – możemy podać dziesiątki przykładów tych, którym się udało. I nie mamy na myśli tylko Victorii Beckham, eks-piosenkarki i żony znanego piłkarza, ale też marki założone przez “zwyczajnych” pasjonatów, na przykład bardzo popularny w tym momencie brand Local Heroes, z którym wystartowały dwie nastolatki (znane dziś Areta Szpura i Karolina Słota).

Od czego zacząć tworzenie swojego modowego brandu? To warto wiedzieć

Tak samo, jak nie każdy może być Elonem Muskiem, tak nie każdy zostanie drugim Karlem Lagerfeldem. Ale to absolutnie nie oznacza, że nie warto się starać – wrodzony talent i kreatywność, nabyte umiejętności, cierpliwość, konsekwencja czy umiejętność reagowania na okazje może sprawić, że Ty też możesz zaistnieć w świadomości innych.

Co warto wiedzieć, zanim rozpoczniesz projekt: własna marka odzieżowa? Przede wszystkim bądź świadomy tego, że może czekać Cię długa droga na szczyt, która okupiona jest niekiedy wieloma wyrzeczeniami i ciężką pracą. Świat mody jest dość specyficznym środowiskiem – trendy dyktują znane nazwiska i sieciówki, z którymi zazwyczaj trudno konkurować “małym graczom”. Tu też od razu ruszamy z pocieszeniem – w dzisiejszych czasach coraz więcej osób rozgląda się za alternatywą dla sieciowych sklepów i chętniej inwestuje w małe, lokalne brandy.

Własna marka odzieżowa - jak zacząć?

Od czego zacząć pracę nad własną marką odzieżową, jeśli nie masz ogromnego budżetu i nie jesteś w stanie od razu zaprezentować swojej kolekcji na fashion weeku w Paryżu? Krok pierwszy to pomysł. Zastanów się, co chciałbyś projektować i sprzedawać, dlaczego ludzie mieliby wybrać właśnie Twoje ubrania, co miałoby Cię wyróżnić na rynku. Rozejrzyj się wokół, odwiedź sklepy modnych marek, zrób research w internecie. Konkurencja jest ogromna, ale trendy często się zmieniają – być może zauważysz niszę, którą mógłby wypełnić Twój biznes. Może to na przykład odzież z nadrukiem dla małych pasjonatów nauki? Ręcznie robione swetry z ekologicznej przędzy? Designerskie koszulki do karmienia? Dresy dla mężczyzn o nietypowej budowie ciała? Takich przykładów moglibyśmy wymieniać wiele, ale po co – wierzymy, że Twój i tak jest najlepszy.

W drugim kroku niezbędne będzie przygotowanie odpowiedniego planu. Przemyśl dokładnie wszystkie za i przeciw, czyli mocne i słabe strony swojego pomysłu. Policz skrupulatnie budżet (również w wersji najmniej korzystnej dla siebie), zaplanuj działania na kilka kroków do przodu, zrób rekonesans w kwestii hurtowni, dostawców, usługodawców, drukarni itd. Zastanów się, co i gdzie Ci się bardziej opłaca. Przykładowo damskie koszulki z nadrukiem możesz zlecać do wykonania w jednym punkcie, z kolei męskie spodnie – w innym.

Brak pieniędzy to nie przeszkoda! Te rozwiązania weź pod uwagę

Nie masz dużego budżetu, żeby wystartować z poważnym biznesem? Nie martw się – dzisiejsze czasy sprzyjają takim, jak Ty. Możesz się rozejrzeć za źródłami finansowania – poszukać sponsorów czy spróbować wziąć udział w programach dla utalentowanych designerów (być może takie będą jeszcze realizowane). Warto zacząć od mniejszej skali, na przykład produkując koszulki z własnym nadrukiem tylko w takiej ilości, jaka została zamówiona przez klientów (o ile masz pewność, że realizacja zamówienia zamknie się w obiecanym czasie). Zamiast inwestować w drogą reklamę, po prostu rozkręć profile na Instagramie, Facebooku i TikToku – wrzucaj ciekawe rolki i Storiesy, oznaczaj klientów, organizuj live’y i zabawy dla obserwujących. Nie decyduj się pochopnie na wysokobudżetowe rozwiązania. Przykładowo, zamiast inwestować w butik w centrum miasta, zacznij sprzedawać w internecie, na przykład za pośrednictwem mediów społecznościowych.

Jak widzisz, wcale nie musisz być synem milionera ani słynnym celebrytą, żeby wystartować z własnym odzieżowym biznesem. Szczęście sprzyja pracowitym, konsekwentnym, a przede wszystkim tym, którzy mają dobry, wyróżniający ich na tle konkurencji pomysł. Ty też możesz zacząć – przetestuj swoje pomysły na mniejszą skalę i z czasem sięgnij po więcej. Powodzenia!

Polecane

pixel